Какво въздействие оказват цветовете в дизайна и рекламата


Изпитвали ли сте чувство на тревожност в жълта стая? Синият цвят кара ли ви да се чувствате спокойни и отпочинали? Художниците и дизайнерите отдавна са разбрали как да използват цветовете така, че те да оказват влияние на настроенията, чувствата и емоциите ни. Някои цветове могат да повишат кръвното ни налягане, метаболизма или да причинят преумора в очите. Възможно е възприятието за даден цвят в един човек да се различава от това при друг. Това се корени в различния опит или култура. Пример за това е белият цвят, който представя чистота и невинност в едни страни, а е символ за траур в други.

Докато възприятията за дадени цветове са до определена степен субективни, то има някои, които въздействат универсално. Пример за това са цветовете в червената зона на цветовия спектър. Те са известни като топли цветове и в тях се включват червено, оранжево и жълто. Тези цветове предизвикват емоции, които варират от чувство за топлина и уют до гняв и враждебност. Студени се наричат цветове в синята част на спектъра. Там влизат синьото, лилавото и зеленото. Те се описват като цветове, предизвикващи успокоение, безразличие и чувство на тъга. Във връзка с това някои древни култури са практикували така наречената хромотерапия (лекуване чрез цветовете).

Темите, разглеждани в този блог са свързани с печата и дизайна, затова ще обърна основно внимание на това, какво казват цветовете за бизнеса и как те могат да повлияят на продажбите. За целта ще разгледам данните от две инфографики (натиснете върху тях, за да ги видите в реален размер от източника на информация).

Marketo-true-colors-918x3235-640x2255

Първата инфографика, предоставена от Column Five е на тема какво казват цветовете за даден бизнес. Проучванията направени от компанията посочват че между 60 и 80 % от взетите решения за покупка на даден продукт са продиктувани от неговия цвят. Освен това цветът е първото нещо, което човек забелязва в едно лого, опаковка или реклама. Това означава, че изборът на цвят може да помогне или да навреди на продажбите. Разбира се, при избора на цвят за лого или продукт, не бива да забравяме разликата в културните схващания в различните части на света. Проучване сред 100-те най-големи световни марки показва, че най-използваните цветове са: син (33%), червен (29%), черен/сив (28%) и жълт/златен (13%). Процентите са над 100, тъй като най-често в едно лого има повече от един цвят. В 95% от случаите логата съдържат един или два цвята, а в останалите 5% – те са съставени от три и повече цвята. По-нататък в темата ще бъдат описани различните цветове с техните особености и приложението им в определен тип компании.

color-purchases-lrg

Втората инфографика на Kiss Metrics показва как цветовете оказват влияние върху самите поръчки. Още в първите данни може да се забележи огромният процент, който потребителите дават на въздействието от външния вид на даден продукт (93%). Цветът е най-важният фактор, който оказва влияние при 85% от хората. Той съдейства и за разпознаване на дадена търговска марка или продукт, а това от своя страна поражда доверие от страна на потребителя. Както вече споменах цветовете оказват различно въздействие в различните части на света. В тази инфографика е изследвано влиянието в Северна Америка, което до голяма степен е валидно и за Европа.

Определени цветове въздействат на различни типове купувачи и променят тяхното поведение. Влияние върху импулсивния тип купувачи оказват оранжев, червен, черен и тъмно син цвят.  Те се използват при заведенията за бързо хранене, аутлети и търговски центрове. Клиентите с ограничен бюджет са привлечени от цветове в тъмно синята или зеленикавата скала. Такива са характерни за банки и големи универсални магазини. Магазините за дрехи пък наблягат на розови или небесно сини цветове. По-долу ще разгледам основните характеристики на някои основни цветове и за какъв тип компании са препоръчителни те.

Червеното е сред най-силните цветове, който се забелязва веднага и същевременно излъчва енергия и сила. Въздействието му се изразява в повишаване на сърдечния ритъм и учестяване на дишането, поради което често се използва при промотиране. Червеният цвят е подходящ за лога, свързани със заведения за бързо хранене, поради възбуждането на апетита. Освен това се използва често при автомобилни компании, заради асоциацията за висока скорост. Цветът е препоръчителен също така за технологични компании и такива, произвеждащи произвеждащи храни.

Лилавият цвят се свързва с лукса и кралските семейства. Често срещано явление е евтини продукти да използват този цвят с цел да им се предаде луксозен вид. Изследвания показват, че лилавото въздейства много силно на дамите и тийнейджърите. Цветът създава чувство за носталгия, мистерия и духовност. Той е подходящ за компании, работещи в сферата на технологията, здравеопазването и финансите.

Синият цвят е един от основните, който се използва за фирмени лога. Той се свързва с небето и океаните и се възприема много лесно от хората. Цветът е символ на доверие, надеждност, сигурност и отговорност. При храните синьото се асоциира със свежест в напитките, а връзката му с водата го прави символ на чистота и прозрачност. Ето защо той е често срещан при производителите на стъкла и фирми за почистване. Тъй като потиска апетита той е крайно непрепоръчителен за хранителни брандове и заведения за хранене.

Зеленият цвят е синоним на свежест, спокойствие, природа и здраве. Това е и причината той да бъде основен цвят в логата на еко организациите, козметичните продукти и ободряващите напитки.

Жълтото се свързва със слънцето, което от своя страна създава чувство на щастие, топлина, енергия, оптимизъм и надежда. Мъжете приемат лошо жълтия цвят. Цветът е доста популярен сред веригите за бързо хранене, хотелиерския бизнес и енергийните компании.

Оранжевото комбинира в себе си яркостта на жълтото и енергията на червеното, което създава цвят изпълнен с живот и вълнение. Поради това той е често срещан при енергийните напитки, компаниите, занимаващи се с петролни продукти, здравеопазване и технологии.

Черният цвят говори за престиж, създаване на стойност и изтънченост. Поради това той много често се използва за скъпи и луксозни продукти (например в комбинация със златисто). Все пак с него трябва да се внимава, тъй като той често се свързва и с негативни реакции, като депресия, тъмнина и траур. От друга страна е бялото с асоциациите, които създава за чистота и пространство. Поради това е особено подходящ за здравни компании или производители на дрехи.

Разбира се освен цветовете, влияние върху решението за покупка оказват също дизайнът и съдържанието. Силата на думите се вижда и от последните данни, където 52% от анкетираните биха посетили магазин, който има надпис, показващ разпродажба или отстъпка. Надпис даващ гаранция би накарал 60% от хората да се доверят и да закупят определен продукт.

Текст: