Смартфон и таблет или хартия и химикалка?


Това е въпросът, който насочва все повече вниманието към себе си. След като не намерихме отговор на други два основополагащи „Да бъдеш или да не бъдеш?” и „Кое е първо – яйцето или кокошката?”, дали ще намерим правилен отговор и на този? Истината тук навярно е някъде по средата, но тъй като всичко отново опира до маркетинг оставам с впечатлението, че нещата леко се изкривяват в посока към смартфоните и таблетите. Очаквам в най-скоро време електронните устройства да започнат да се хранят и мислят вместо нас. Всъщност второто вече донякъде се случва под формата на избор, който ни предлагат сайтовете при избора на продукти, услуги, места за забавление и други. Забелязвам как технологични компании по всякакъв начин стават „зелени” и поради огромното си влияние представят фирмите, работещи в хартиения сектор като най-вредните за околната среда. За съжаление голяма част от информацията, която се представя е изопачена, но това не винаги достига до хората (повече информация може да намерите в темата „Митове и факти за производството на хартия”). Както споменах по-горе, всичко опира до маркетинг и това хората да изберат едно нещо пред друго – в случая електронните устройства пред хартията. За радост има компании от хартиения сектор, които осъзнават, че чрез рекламата може да се постигне даден ефект в тази насока и затова ще си позволя да ви представя един рекламен клип на тоалетна хартия, който най-вероятно голяма част от четящите няма да са гледали:

Оставям на вас коментара и отговор на въпроса дали хартията ще умре :)

Всъщност към размислите по тази тема ме подтикна една дискусия в LinkedIn, разглеждаща нещата, които обичаме да носим със себе си. Още като видях заглавието очаквах над 90% да са се изказали в полза на смартфоните, таблетите и лаптопите. За мое учудване този процент беше сравнително по-малък (около 60-70) при това имаше доста интересни примери от практиката на мениджъри в различни области. Хората, които избираха да влязат с един лист хартия и нещо за писане изтъкваха като довод факта, че електронните устройства действат разсейващо. Всъщност това е самата действителност – просто излезте с приятели и вижте колко често разглеждат нещо в смартфоните си, вместо да разговарят с останалите. Сега си представете нещо подобно при една делова среща. Мисля, че резултатът ще е доста неприятен :). Да не забравяме, че може да влезете в бизнес среща или презентация и да раздадете няколко листа и химикал с логото на компанията, която представлявате или просто да ги използвате за собствени записки. Като цяло това би създало положително впечатление спрямо търговската марка, която представлявате. В крайна сметка съм забелязал, че когато някой трябва да запише нещо спешно, винаги взима лист и химикалка, а не започва да натиска с пръсти по таблета или смартфона си. Освен това самото водене на записки, допълнено с подчертаване или маркиране спомага за дълготрайното запомняне на дадена информация. Точно като при мисловните карти. За разлика от електронните устройства, направени веднъж записките са там на листа, докато ако забравите да ги съхраните или батериятa ви предаде в най-неподходящия момент, то може да загубите ценна информация от последните минути или часове. Отново неприятно, нали?

Наскоро попълвах анкета във връзка с дипломирането на моя позната и темата беше „Нагласи на българските потребители към книгите на хартиен носител” и отговаряйки на въпросите се замислих над някои факти. Като цяло съм забелязал, че сравнително по-бързо се изморявам и разсейвам, четейки електронна книга на компютър. Може би положението с електронните четци би било по-различно, но не виждам смисъла от устройство, на което просто да си чета книгите :). Всъщност единственото им предимство за мен, пред хартиените книги е, че теглото и размерът им не зависят от обема на книгата, а също така и възможността за бързо търсене, което е приложимо за речници и специфична литература.

В крайна сметка може да ме наречете старомоден, но предпочитам да чета хартиена книга на запалена лампа. Всеки сам избира дали ще се довери на смартфон, таблет или на лист хартия и своята памет. Истината при всички положения е някъде по средата и изборът ни следва да се диктува от ситуацията, а не само от маркетинговите съобщения, разглеждащи проблемите едностранно.

Текст: