Коя хартия е най-подходяща за изработка на печатни материали


Разнообразието от предлагани хартии и картони на пазара е много голямо. Често клиентите не знаят кой вид е най-подходящ за даден печатен материал и се надявам, че тази статия ще внесе определена яснота по въпроса. Хартията е основният компонент в цената на всеки отпечатан материал, затова нейният избор оказва голямо влияние върху крайната цена на продукта. Същевременно различните хартии имат и различни формати и стандарти.

Хартиите са с грамажи между 45 и 200 гр/м2, а картоните от 220 до 350 гр/м2, но това разделение не би следвало да се възприема като някаква аксиома. Тъй като цените на хартиите се определят на база тегло, то оттук следва, че колкото по-тежка е една хартия, толкова по-скъпа е тя. Освен това, колкото повече нараства грамажът на хартията – расте и нейната дебелина, а оттук и обемът на цялото изделие (ако например става дума за брошура, списание или книга). Същевременно прекалено тънките хартии създават проблем като изображенията от едната страна прозират от другата. Още един особено важен елемент е белотата на хартията. Колкото е по-голям нейният процент в дадена хартия, толкова цветовете са по-точно възпроизведени. Това е особено важно при отпечатване на бланки с корпоративни цветове. Време е да разгледам различните видове хартии, използвани най-често при печат:

ВЕСТНИКАРСКА ХАРТИЯ

Това е хартията с най-ниски цени, а теглото и е между 42 и 50 гр/м2, при белота около 60% (самата хартия е жълтеникава). Основно се използва при едноцветен печат на формуляри, а също така за книжни тела или вестници. Специално при вестниците се използва високоскоростен ролен печат и това позволява пълноцветното им отпечатване въпреки недостатъка на този тип хартия (трудно се получава качествено, наситено цветно изображение, поради голямото попиване на мастилото).

ОБЕМНА ХАРТИЯ

При тази хартия дебелината на листа е по-голяма, като се запазва нейният грамаж. Предлаганите хартии от този вид варират от  50 до 90 гр/м2 при малко по-висока белота (около 70-80 %). Използването на този материал е почти изцяло за изработка на книжните тела в литературата, тъй като недостатъците и са сходни с тези на вестникарската хартия.

ОФСЕТОВА ХАРТИЯ

color-offset-papers

Офсетовите хартии и картони са в границите от 60 до 350 гр/м2 и се характеризират с висока белота. Подходящи са за фирмени бланки, формуляри, а също и за пълноцветни периодични издания (вестници, бюлетини и списания), които не се печатат на високоскоростни ролни машини. Недостатъкът при използване на офсетова хартия с голяма белота за изработка на книжни тела е в големия контраст, който води до преумора на очите при дълго четене. Този тип хартия се използва основно и при изработката на тела за работни календари. От по-големите грамажи офсетови картони, се произвеждат типови и персонализирани бланки за водене на отчети (складови, библиотечни, медицински и други). Офсетовата хартия има и цветни варианти, върху които успешно могат да се печатат и рекламни материали или анкетни карти с черно мастило. Последното води до евтино и същевременно забележимо рекламно решение. Също така съществуват и офсетови хартии с воден знак, които могат да се използват за изработка на определен тип бланки, в комбинация с други типове защити. Водните знаци са наименованията на самите фирми производители.

ХИМИЗИРАНА ХАРТИЯ

himizirani-hartii

Химизираната хартия се използва за изработка на фактури, банкови документи, застрахователни полици и други формуляри (включително рекламни материали), които е необходимо да се попълват в няколко екземпляра. Най-често тези материали са с номерация и перфорация и могат да се печатат, както в един, така и в няколко цвята. Навремето за тази цел се е използвало индиго, от което вече нямате нужда. Химизираната хартия е съвкупност от два или повече листа, имащи специално покритие. Съществува в три разновидности: само предаваща или само приемаща (с едностранно покритие); приемаща и предаваща (с двустранно покритие). При попълване с химикал или на матричен принтер (задължително се попълва чрез натиск) между различните слоеве протича взаимодействие и се образува тъмно вещество в зоната на натиск, за което се изисква известно време (до 1 минута). Постоянните данни в този тип бланки се отпечатват предварително чрез офсетов или дигитален печат. Тези формуляри могат да се изработват, както на кочани, така и да бъдат залепвани на комплекти, чрез използване на специално лепило, което си взаимодейства със самата хартия. Химизираната хартия се предлага в пет основни цвята: бял, жълт, зелен, син и розов. Нейното тегло варира от 50 до 60 грама, като има и по-дебели варианти (включително и химизиран картон, който замества поставянето на подложка при попълване).

LWC ХАРТИЯ

LWC хартиите са с малки маса – между 65 и 90 гр/м2 и спадат към промазаните хартии, за разлика от всички останали по-горе, които са непромазани. Поради факта, че е по-лека, съответно е и по-евтина. Ето защо тя често се използва за промоционални брошури на различните вериги магазини (за хранителни стоки, строителни материали, мебели и други). Все пак те не са подходящи за висококачествени изделия, тъй като е възможно прозиране, поради ниската им плътност. Освен това е възможно и разминаване в печата, когато не се използват пълноцветни машини, поради разтеглянето на хартията от неколкократно преминаване.

ХРОМОВА ХАРТИЯ

Хромовите хартии биват мат или гланц в зависимост от вида на промазката и са с маса между 80 и 350 гр/м2. Тази промазка може да бъде, както едностранна, така и двустранна. В първия случай те са подходящи за печат на етикети, тъй като липсата на промазване на гърба позволява по-доброто взаимодействие на хартията с лепилото. Хромовите хартии с двустранна промазка се използват най-често за отпечатване на висококачествени рекламни материали – за флаери, дипляни, плакати и тела на списания, каталози и брошури се използват 115 или 130 гр/м2, докато за корици най-често се използва 200 гр/м2. Важно е да се отбележи, че при сгъване, не само тази, но и всички останали хартии над 170 грама се напукват и това води до неприятен ефект на самото изделие. Върху 300 или 350 гр/м2 пък стандартно се отпечатват повечето визитки, папки а понякога и пощенски картички.

ОПАКОВЪЧЕН КАРТОН

Тези картони се състоят от няколко слоя (между 2 и 6), като вътрешните се изработват от отпадъчна хартия и дървесинна маса, лицето – от избелени влакнести материали, а гърбът – от полуизбелена или избелена целулоза. Част от картоните са с бял гръб и са по-твърди, а другите – със сив и по-меки. Поради метода си на изработване този тип картони са със сравнително по-ниска цена от останалите, въпреки предлаганите варианти от 200 до 450 гр/м2. Използват се основно за по-малки опаковки, етикети, пощенски картички и подложки за календари (работни, пирамидки или джобни).

САМОЗАЛЕПВАЩА ХАРТИЯ

Самозалепващите хартии имат нанесена незасъхваща полимерна смес (лепило) и първоначално са залепени върху специална подложка. След нейното отлепяне и залепяне към друга повърхност се постига бързо, удобно и качествено залепване. Съществуват различни цветове самозалепващи хартии, стикери със защита от разпадане, включително и прозрачни фолиа. Подходящи са за отпечатване на най-различни видове самозалепващи етикети, гаранционни стикери, багажни разписки, стикери за посещения от автопатрули и други.

ДРУГИ ХАРТИИ И КАРТОНИ

papers-catalog

Всеки доставчик на хартия разполага с каталози, в които са налични всички предлагани от него хартии. В печатниците и рекламните агенции почти винаги има поне няколко такива каталога от различни доставчици. В тях освен изброените дотук хартии и картони, могат да бъдат намерени още голям брой дизайнерски решения на бели, тонирани и дори прозрачни (паус) възможности за материал, върху който да отпечатате вашите идеи. Те са подходящи за различни рекламни материали, сертификати, бланки, папки, картички, визитки и други.

WP_000758

Произвеждат се и еко хартии,  при които до 15% от използваната дървесина е заменена със 7 натурални органични продукта, сред които: остатъци от цитрусови плодове, царевица, кафе, маслини, лешници и бадеми. Следващото видео разказва за производството на такъв тип хартия от цитрусови плодове.

Освен изборът на хартия е важен и изборът на цветове и дизайн, както и довършителните процеси, които ще приложите. Всичко това създава завършеният вид на вашето изделие.

В случай, че имате нужда от отпечатване на формуляри, бланки или други рекламни материали, може да изпратите запитване или да се свържете с нас за поръчка.

Текст: