Бъдещето в печата на вестници и списания


Сигурно няма да повярвате, но в следващите няколко години анализатори и производители очакват ръст в отпечатването на вестници и списания. Повод за това са възможностите, които дава дигиталният печат.

Първи започнаха промяната шведите от Meganews, които предложиха нов и иновативен метод за дистрибутиране на печатните медии. Компанията стартира услугата печат по поръчка (print on demand) в Стокхолм, а в последствие я разширява и в други градове и страни, най-вече в обществени места (летища, болници и т.н.). Дистрибуцията се осъществява посредством вендинг автомати с достъп до интернет, които отпечатват съответното списание по желание на клиента. Последните броеве на над 200 издания от цял свят се съхраняват в PDF формат на сървъри. Тук мога да добавя, че по този начин ще бъде напълно възможно и лесно да се създаде архив, чрез който да могат да бъдат закупени стари броеве на изданията. Единственото, което се изисква от купувача при работа с тези вендинг автомати е да си избере издание, да заплати с карта, след което получава своето отпечатано копие за по-малко от 2 минути. Всичко това води до намаляване на производствените разходи и рискове за производителите, невъзможност от недостиг на определено издание, а също така е и многократно по-природосъобразно, тъй като няма да има копия, които ще бъдат изхвърляни след излизането на новия брой (последните се оценяват на около 40% от тиражите).

Разбира се горният пример не е особено приятен за печатниците, които ще загубят част от своите тиражи, но тук идва следващата възможност, а именно, че всеки може да издава вестник или списание, дори и ти, който четеш сега тази статия. Все повече компании, дори в България, започват да издават бюлетини, насочени към клиентите – настоящи или бъдещи. Възможностите са неограничени, но най-важното е правилно да се определи към кого ще насочите своето послание и на какъв тип информация ще акцентирате. Чрез дигиталния печат може да си позволите да представите конкретни новини и продукти към всеки един получател, базирана на информацията, която имате за него. Пример за такова издание е бюлетинът на Коника Минолта България, който е насочен към настоящите и бъдещи партньори на компанията. В него информацията е насочена или директно свързана с получателя.

Съществуват и голям брой вестници и списания, насочени към конкретен сегмент читатели, за които дигиталният печат става все по-предпочитан с възможността за отпечатване на единични бройки, включващи и персонализирана информация (корица, подходящи статии или реклами, насочени към читателите и друго). Това са издания, насочени към конкретни бизнес сектори или потребители с интерес към конкретна тематика. Към тази група спадат и регионалните издания на различни общини или населени места, в които читателите се интересуват от полезна и интересна информация за своя регион, която националните медии не биха намерили за атрактивна. Същата обаче вълнува немалка част от жителите в дадения регион.

С оглед на всичко казано до тук може да се обобщи, че вестниците и списанията имат своето бъдеще, чрез използване на дигитална технология и възможността издателите, а и самите читатели да персонализират до огромна степен информацията, която да бъде публикувана в тези издания. В печатница Оптимал принт можем да помогнем в създаването и издаването на подобни информационни издания. Те мога да бъдат, както регионални и браншови вестници и списания, така и бизнес бюлетини или маркетингови материали.

Текст: