Пари на вятъра за интернет реклама


Изненадвам се с каква лекота хората изливат торби с пари за интернет реклама в сметките на Facebook, Google и другите социални мрежи, търсачки и сайтове, които предлагат лесен достъп до милиони потребители. За съжаление в 90% от случаите тези пари отиват на вятъра. Разчитам, че фактите в тази статия ще помогнат при избора на това как да разпределите своите бюджети за реклама в бъдеще.

FACEBOOK

Нека започна с Facebook, където има над 1 милиард активни потребители в цял свят. Всеки би си помислил, че това е страхотна възможност за реклама. Първо трябва да знаете, че в огромна степен хората използват тази социална мрежа за забавление и връзка с приятели. Поради тази причина единственият полезен начин да достигнете до тях е чрез споделяне на интересна информация. За съжаление дори да имате най-доброто съдържание, то ще достигне между 10 и 20 % от феновете на дадена страница. Останалите изобщо не разбират за публикуваната информация. Тук идва неустоимото предложение от страна на Facebook, които предлагат срещу няколко евро да популяризирате поста си сред феновете. Каква обаче е реалността – публикуваната информация достига до още 20-30% от феновете. Така достигате до около 50% от потребителите, харесали дадена страница. Останалата част от вложените пари отива за промотиране сред нови потребители. Най-често това са хора, които харесват и споделят материали по най-различни теми, без да си правят труда да се запознаят с тях или просто имат много свободно време. Дали това са хората, които искате да Ви следват? Facebook мисли така, затова резултатът от промотирането на пост във Facebook е срив в интеракциите (харесване, коментиране и споделяне). Ако стандартно получавате определен процент взаимодействия с феновете, при промотиране интеракциите намаляват около 10 пъти. Това означава само и единствено, че парите Ви са отишли на вятъра, а сложните алгоритми на Facebook не са толкова интуитивни, колкото на всички им се иска. Нагледал съм се и съм се наслушал на предложения за купуване на фенове, или такси за поддръжка на страници. Никой не познава по-добре от самите Вас какво търсят и от какво се интересуват клиентите Ви. Не е нужно да плащате стотици левове на месец на външни фирми за поддръжка и качване на снимки с котенца, които да предизвикат много интеракции, но да не доведат никакви клиенти.

GOOGLE

Друга основна част от рекламните бюджети се отделя за интернет реклама в Google. Тази реклама е малко по-привлекателна, но също крие своите рискове. За разлика от Facebook, където таргетирате по местоживеене, пол, възраст и интереси, тук може сами да определите ключовите думи, по които искате да бъдете намирани. За съжаление цените за думите, които Ви определят най-добре, обикновено нарастват като при хиперинфлация. Възможно е стойностите да достигнат до няколко лева само за едно посещение. Не мисля, че това си заслужава, освен ако не продавате машини за няколко хиляди. Ако все пак решите да платите цената, която се предлага от Google за дадена дума, то следва да знаете, че има голяма вероятност в сайта да попаднат голям процент хора, които просто търсят най-ниска цена или сравняват оферти. Затова най-добре е да определите това, което Ви отличава от другите и да оптимизирате сайта си така, че потребителите на тази услуга да Ви намират дори без да се налага плащане за реклама. Ако все пак това е наложително, то заложете на по дълги и точни фрази, отколкото на  кратки ключови думи, за които всички наддават.

LINKEDIN

Достигам и до LinkedIn, която потребителите използват за бизнес контакти и професионално развитие. За съжаление там, както и във Facebook, постовете достигат до 10-20% от потребителите, поради което се налага допълнително заплащане. Поради доброто таргетиране тук цените са около 4-5 лева на клик. В допълнение идва и фактът, че малко трудно може да пуснете реклама на български, тъй като няма такава възможност. Самите потребители в България също не са толкова много.

ИЗВОДЪТ

След всичко казано до тук изводът е, че хвърлянето на повече пари за интернет реклама няма да доведе до така желаните резултати. Разбира се в никакъв случай не отричам нейното използване, но все пак то трябва да е в умерени количества и с ясното съзнание за скритите недостатъци.

Искам да завърша с един съвет как с подобна или по-малка сума ще постигнете в пъти по-добри резултати. Всяка фирма получава запитвания в писмена форма, а в тези запитвания има много ценна информация – от данни и лица за контакт, до материалите и услугите, от които се интересува даденото лице, свързало се с Вас. Използвайте тази информация, но първо си създайте собствена база данни с нея. Друг метод за набиране на подобна информация е размяната на визитки, за което е препоръчително и Вие щедро да раздавате своите. След като съберете достатъчна информация може да пристъпите към изпращане на персонализирани реклами, оферти и съобщения, които ще предизвикат много по-голям интерес, от анонимната интернет реклама. Фактът, че веднъж са се свързали с Вас и последващият обратен контакт е много по-вероятно да доведат до ново запитване или поръчка. Най-важното е, че при този начин цялата информация е при Вас, а не в социалните мрежи или външни сайтове.

В обобщение ползвайте социалните мрежи, но се стремете да споделяте интересно съдържание към собствен сайт, така че клиентите да са при Вас и да дават данните си на Вас. При търсачките е необходимо да залагате на съдържанието, което Ви отличава от останалите. Тъй като информацията е най-ценна, то е необходимо да я съхранявате и обновявате. Най-важното е да използвате правилно събраната информация, а това става чрез персонализиран печат и съдържание, подходящо за всеки отделен получател.

Текст: