Кога и как да използваме черен цвят за печат


Ако някога сте си задавали въпроса защо черното не изглежда еднакво при различни отпечатъци, то днес ще се опитам да дам отговор на тази загадка.

 

Каква е разликата между обикновено и наситено черно?

plain-black-vs-rich-black-in-printНа екран тези цветове изглеждат почти по един и същ начин – като черно, но в действителност има разлика дали използвате черно, съставено от C:0%; M:0%; Y:0%; K:100% или други пропорции. Важно е да се прави разлика дали черното се използва за отпечатване на текст, растерно изображение или плътен фон. Именно при последните е добре да се заложи на следното съотношение C:50%; M:50%; Y:10%; K:100%, чрез което ще се избегне възможността черното да изглежда недостатъчно наситено или да си го кажем направо – сиво. В същото време намастиляването в участъка няма да надвиши приетите като стандарт около 200-220%. Тук обаче може да се стигне до влошаване на качеството и да се избяга от кристално ясния текст или обекти, отпечатани по този начин.

black_vs_black_textИма и една допълнителна възможност при офсетовия печат и тя се крие в използването на така нареченото покривно черно мастило. То може да се използва за печат на плътни фонове, а самото то е така създадено, че да бъде избегнат ефектът с непълното покриване на зоните за печат. При неговото използване е необходимо да се предвиди отделна подготовка, както при мастилата по Pantone.

 

Още 50 нюанса черно

Освен казаното до тук, играта с компонентите на черното дава още възможности. То може да бъде по-топло или по-студено, като за целта се добавя само магента или циан. Ето как изглеждат компонентно двата примера: C:0%; M:40%; Y:0%; K:100% – за топло черно и C:40%; M:0%; Y:0%; K:100% – за студено черно. Процентите могат малко да се отклоняват, като при топло черно могат да се добавят и 20-30% жълто.

 

2 вида черен цвят, които никога не трябва да използвате

overink-previewПървият черен цвят е този, който се генерира стандартно в Photoshop при преобразуване от RGB в CMYK цветови модел. На първо място защото се използва прекалено много мастило (компонентите са C:75%; M:68%; Y:67%; K:90%) и на второ място, защото при експорт в InDesign или Illustratorще се получи разлика, тъй като тези програми използват обикновено черно. Все пак това може да се промени, но използването на голямо количество мастило – не. Затова избягвайте тази комбинация за черен цвят.

Другият цвят е така нареченият Registration, който се използва основно за поставяне на служебни елементи при офсетов печат. Този цвят задава стойности от 100% на всеки използван цвят в отпечатъка, независимо дали става въпрос за CMYK или Pantone. Това от своя страна отново води де прекалено намастиляване на дадена област. Затова просто не го правете.

 

Как да смените цвета

В трите софтуера на Adobe, за които стана дума, това може да бъде направено чрез секцията за избор и промяна на цветовете (Color Picker), като цветовете трябва да се задават в частта CMYK, а предварително е необходимо да бъде избран и съответния цветови работен модел.

How-to-change-CMYK-values-in-Adobe

Текст: