Кога и как да използваме черен цвят за печат


Благодарим, че помагате тази статия да достигне до повече интересуващи се от темата:
  • 23
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    23
    Shares

Ако някога сте си задавали въпроса защо черното не изглежда еднакво при различни отпечатъци, то днес ще се опитам да дам отговор на тази загадка.

 

Каква е разликата между обикновено и наситено черно?

plain-black-vs-rich-black-in-printНа екран тези цветове изглеждат почти по един и същ начин – като черно, но в действителност има разлика дали използвате черно, съставено от C:0%; M:0%; Y:0%; K:100% или други пропорции. Важно е да се прави разлика дали черното се използва за отпечатване на текст, растерно изображение или плътен фон. Именно при последните е добре да се заложи на следното съотношение C:50%; M:50%; Y:10%; K:100%, чрез което ще се избегне възможността черното да изглежда недостатъчно наситено или да си го кажем направо – сиво. В същото време намастиляването в участъка няма да надвиши приетите като стандарт около 200-220%. Тук обаче може да се стигне до влошаване на качеството и да се избяга от кристално ясния текст или обекти, отпечатани по този начин.

black_vs_black_textИма и една допълнителна възможност при офсетовия печат и тя се крие в използването на така нареченото покривно черно мастило. То може да се използва за печат на плътни фонове, а самото то е така създадено, че да бъде избегнат ефектът с непълното покриване на зоните за печат. При неговото използване е необходимо да се предвиди отделна подготовка, както при мастилата по Pantone.

 

Още 50 нюанса черно

Освен казаното до тук, играта с компонентите на черното дава още възможности. То може да бъде по-топло или по-студено, като за целта се добавя само магента или циан. Ето как изглеждат компонентно двата примера: C:0%; M:40%; Y:0%; K:100% – за топло черно и C:40%; M:0%; Y:0%; K:100% – за студено черно. Процентите могат малко да се отклоняват, като при топло черно могат да се добавят и 20-30% жълто.

 

2 вида черен цвят, които никога не трябва да използвате

overink-previewПървият черен цвят е този, който се генерира стандартно в Photoshop при преобразуване от RGB в CMYK цветови модел. На първо място защото се използва прекалено много мастило (компонентите са C:75%; M:68%; Y:67%; K:90%) и на второ място, защото при експорт в InDesign или Illustratorще се получи разлика, тъй като тези програми използват обикновено черно. Все пак това може да се промени, но използването на голямо количество мастило – не. Затова избягвайте тази комбинация за черен цвят.

Другият цвят е така нареченият Registration, който се използва основно за поставяне на служебни елементи при офсетов печат. Този цвят задава стойности от 100% на всеки използван цвят в отпечатъка, независимо дали става въпрос за CMYK или Pantone. Това от своя страна отново води де прекалено намастиляване на дадена област. Затова просто не го правете.

 

Как да смените цвета

В трите софтуера на Adobe, за които стана дума, това може да бъде направено чрез секцията за избор и промяна на цветовете (Color Picker), като цветовете трябва да се задават в частта CMYK, а предварително е необходимо да бъде избран и съответния цветови работен модел.

How-to-change-CMYK-values-in-Adobe

Текст:


Благодарим, че помагате тази статия да достигне до повече интересуващи се от темата:
  • 23
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    23
    Shares