Опасно ли е да докоснеш хив позитивен плакат?


Докато всички се надпреварваме да се надсмиваме над плакатите на кандидатите за местни избори, една кампания привлече моето внимание и ще си позволя да ви разкажа за нея.

Много хора не просто живеят с вируса на ХИВ, те трябва да живеят с криворазбраните схващания на останалите хора. Според СЗО, в световен мащаб към края на 2013 година около 35 милиона души живеят с ХИВ. За щастие медицината е намерила решение тези хора да живеят нормално и продължително. Въпреки това има много хора, които се страхуват да се доближат или прегърнат ХИВ позитивен. Това е доста болезнено. Само си представете как бихте се чувствали, ако хората ви избягват, заради някакво грешно схващане.

hiv-people-stigma

Силната кампания на Ogilvy Бразилия се опитва да промени това, чрез поставяне на вируса пред нас. В света на социалните мрежи някой би казал, че това, което са направили не е нужно, но истината е, че всеки плакат е произведен така, че да има малка капка кръв върху него.

„Моите размери са 40 на 60 сантиметра и тежа 250 грама. Отпечатан съм на хартия с голяма белота. Аз съм като всеки останал плакат, с изключение на едно нещо – аз съм хив позитивен. Да, правилно прочетохте, живея с вируса. Сега е моментът да отстъпите крачка назад, чудейки се дали представлявам опасност за вас”

Това е текстът върху плаката. Бихте ли се отдръпнали или бихте го докоснали? Истината е, че въпреки кръвта по него той е напълно безопасен. Вирусът е умрял отдавна, защото той не може да оцелее дълго извън човешкото тяло. Поради лечението, на което са подложени, кръвта от доброволците, участвали в кампанията не може да бъде опасна. Освен всичко това вирусът не може да бъде предаден посредством плакат.

hiv-poster

Още с появата на кампанията по улиците в Бразилия хората започват да взаимодействат с тях. Един човек дори целува плаката, споделяйки че е почувствал любов към този човек, който не познава. Но още по-интересно става, когато на хората се дава възможност да се запознаят с ХИВ позитивните, дарили кръв за плаката от кампанията. Колкото и да е банално, реакцията е просълзяваща. Вижте видеото към кампанията, което завършва със сентенцията „Ако предразсъдъците са болест, информацията е лекарството.” Кампании като тази показват именно това и спомагат на позитивните да живеят, така както живеем всички останали.

Текст: